Competències, atributs i aptituds en un complert departament de marketing

Post de las categories opinió, marketing estratègic i e-commerce. Temps de lectura aproximat: 9 minuts.

En aquesta entrada a el blog volia tractar el tema de la dimensió que hauria de tenir un departament de màrqueting d’una empresa. Quan parlo de dimensió no em refereixo ni em vull referir a la mida, a el nombre de persones o a la molta feina que tots tenim en els nostres respectius llocs de treball, sinó en que a la foto surtin tots els atributs i aptituds per assegurar-te que s’està realitzant totes les tasques que la teva companyia necessita.

No m’entenguis malament, no estic dient que cada un d’aquests rols els personalitzis individualment en una sola persona i per tant hagis de tenir entre 10 i 15 persones en la teva secció de màrqueting, sé perfectament que els recursos són escassos i que això seria demanar la carta als reis mags, el perfecte, el paradís o Ítaca.

En canvi, sí que crec que hauries preguntar si cadascuna de les facetes o rols que et vaig a nomenar les puguis identificar amb alguna de les persones que ocupen les tasques de màrqueting dins d’una organització. Creu-me, si falta alguna, a mig termini hauries de preocupar-te per afegir-la bé sigui contractant a algú, reubicant gent, augmentant la seva formació, modificant i redimensionant les seves tasques, especialitzant a algú o subcontractant el servei.

persona pensando y creando

Intentaré no parlar de títols tipus “Chief Màrqueting Officer” (que vesteix molt per cert), sinó de la tasca que fa o ha de dur a terme. Tampoc vaig a parlar-te de jerarquies, algun serà el cap o el responsable i algun manarà sobre un altre, però això no és objecte d’aquest post.

Cada competència comença amb un “el …” i no, no excloc a cap dona, és només una forma d’expressar-me per parlar del que ha d’aportar aquesta persona, no t’ho prenguis per aquí si us plau. El teu departament de màrqueting hauria d’estar conformat per:

  • El creatiu: el del claim, el que és capaç d’atrapar amb la seva posada en escena i normalment un bon comunicador. Inventa amb facilitat i les seves idees inspiren, sobretot si es concreten en accions palpables.
  • El de negoci: el que visiona, l’impulsor, inconformista i que sempre albira el camí per millorar el nostre negoci. Un motor que normalment s’associa amb el responsable i que hauria d’aportar energia i direcció, és força comú que sigui el coordinador del departament i fins dels comercials de l’empresa ja que moltes vegades el departament de màrqueting i el comercial són el mateix o van de la mà.
  • El de les dades: com ja et vaig dir en el post sobre el concepte de màrqueting, això del màrqueting va de dades i hi ha algú que ha de preocupar-se per elles: evolució de facturacions, tams, marges, ràtios, preus, gestions dels comercials, etc. Avui dia aquest perfil està molt valorat en el món online com Data Analyst Market o nomenclatures semblants.
  • El dels dissenys: no cal moltes vegades que sigui un dissenyador a l’ús, encara que si ho és molt millor. Però sempre hi ha d’haver aquesta persona que sigui hàbil per a la composició certes infografies, presentacions per a un client, per la direcció, etc.
  • El de continguts: es parla molt ara del storyteller i va molt lligat al creatiu. Gent que té facilitat per crear contingut de qualitat sigui en un bloc, campanyes de correu electrònic, presentacions en actes de l’empresa, etc.
  • El d’estratègia en el canal online: sento veure que aquest paper normalment està ocupat per la persona jove que ha començat a l’empresa i que es confon amb el community manager, i ni ho és ni ho hauria de ser. El d’estratègia, el digital marketing strategist és el que ha de dissenyar, coordinar i implementar l’estratègia de l’empresa dins de el món online. Avui dia té tanta transcendència que aquesta funció hauria d’ocupar-la una sola persona al 100% de la seva càrrega de treball (carta als reis dixit).
social media strategist
  • El gestor de comunitats: sí, aquest sí que és el community manager i no, la seva funció no és només emetre tweets i fer posts. La seva funció és traslladar a la profunditat d’internet tot allò que l’empresa vulgui comunicar als seus clients d’acord amb els atributs que emanen de la marca, i no és gens fàcil. He vist gent boníssima amb les noves tecnologies que és capaç de penjar una entrada al Facebook o al Pinterest o fer un post amb uns títols molt visuals a Instagram en menys temps del que jo moc una pestanya, capacitat tàctil amb el mòbil brutal, però totalment desalineats de la marca de la seva empresa. A què porta això? A desposicionarte, et parlo d’això en aquest article sobre el posicionament. I en el moment en que hi ha interacció amb usuaris la dificultat es multiplica per infinit, sobretot en crisi de reputació.
  • El Brand Manager: sé que és en anglès, però no trobo millor manera de descriure-ho. El que s’ocupa de la marca perquè els atributs que es desprenen de qualsevol acció de màrqueting estiguin alineats amb ella, que la marca tingui més presència en la ment del consumidor o “awareness“, el que està constantment analitzant la reputació en línia de la marca / empresa per saber el que es diu d’ella i poder actuar davant de qualsevol crisi.
  • El de Comunicació i RRPP: pot dedicar-se a escriure el que va a publicar-se, però és imprescindible que coordini la relació amb els mitjans de comunicació, convenis amb altres empreses o organitzacions, patrocinis alineats amb la marca, etc. La comunicació s’ha de gestionar també a nivell intern, una queixa constant de molts treballadors és que se senten desinformats, et sona?
  • El d’experiència d’Usuari: o UX Design Experience com es coneix avui dia. Aquell que s’encarrega d’optimitzar constantment la web per facilitar l’experiència de navegació, compra o conversió a l’usuari. Cap web neix perfecta i tots els processos són millorables. El pots traslladar a una botiga, establiment, etc.
  • El SEO: imprescindible sobretot si tens un e-commerce i el teu core és vendre productes a internet. Ajuda molt a vendre si apareixes en les primeres posicions de Google, que tingui cura tot l’enllaçat intern del teu lloc web i tots els enllaços exteriors i referències que apunten a ella (Seos, no us enfadeu, sé que hi ha molt més darrere, però he d’abreujar al màxim).
  • El que fa SEM i publicitat en xarxes socials i mailing: torno al mateix, si vols vendre, impactar amb campanyes en cercadors, mailings i xarxes socials de pagament facilita l’arribar al teu públic potencial i et puc assegurar que això de les paraules clau (que també tenen la seva importància en el SEO),  els tests de campanyes en xarxes o en mailing, etc és tot un món.
estrategia de marketing

No t’espantis, com t’he dit a el principi, això no va de tenir una persona per a cada tasca, sinó d’aglutinar en la mesura del possible la majoria d’aquestes tasques i visualitzar qui ho va a fer dins del teu departament de màrqueting. Subcotrata si cal o simplement assumeix que això no es fa. O destinar un nombre d’hores X a l’any a aquest exercici.

De la càrrega de treball que implica que més d’un atribut els desenvolupi la mateixa persona (carta als reis trixit) en parlem un altre dia …

Gràcies per llegir-me. Si el post ha estat del teu interès, t’agrairé que el comparteixis. També et convido a subscriure’t al blog i rebre les darreres novetats una vegada al mes. 

Moltes gràcies i estem en contacte.

Subscriu-te al blog
Comparteix aquesta entrada
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Altres articles del blog

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *